رنگ شناسی و استفاده ی آن در ساختمان ها

  • رنگ شناسی در معماری و تاثیر آن در زندگی انسان

رنگ یک عنصر جدایی‌ناپذیر از زندگی ما است. رنگ شناسی در معماری بسیار حائز اهمیت است و تأثیر عمیقی بر احساس انسان دارد. پس هدف استفاده از رنگ در طراحی یک فضای معماری فقط به دکوراسیون آن بر نمی‌گردد، بلکه طراح رنگ وظیفه تحریک بینایی و پردازش آن برای ایجاد بهترین امکانات رفاهی را دارد. این امر در محیط هایی از جمله مطب‌ها، کارخانه‌های صنعتی و تولیدی، مراکز آموزشی، خانه سالمندان، مراکز اصلاح و تربیت و غیره از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رنگ از طراحی و معماری جدا نیست. معمار باید تأثیر رنگ هر عنصر در ساختمان از مصالح اولیه ساختمانی مانند چوب، سنگ، آجر و مرمر گرفته تا رنگ درب، پنجره را در نظر بگیرد. به‌طورکلی، افراد بر اساس تجارب گذشته و نمادهای فرهنگی برخی از رنگ‌ها را با احساسات خاصی مرتبط می‌دانند – به عنوان مثال، ممکن است رنگ قرمز را به دلیل ارتباط با خون، تهدیدآمیز یا ترسناک تلقی کنند.

  • اهیمت رنگ دیوارهای داخلی

دیوارهای داخلی را می‌توان به عنوان بوم خالی یک هنرمند تصور کرد. دیوارها سطوح مسطحی هستند که با استفاده از اشکال مختلف، می‌توانند به صورت خلاقانه‌ای رنگ شوند، به نمایش گذاشته شوند و یا مکان‌هایی از آن را می‌توان به سبک‌های هنری تزئین کرد. دیوارها بخش مهمی از دکوراسیون شما را تشکیل می‌دهند و برای هر پروژه طراحی فضای داخلی مهم هستند.

از نظر زیبایی شناسی، دیوارهای داخلی به منظور تقسیم فضا ساخته شده‌اند و از نظر بصری می‌توانند برای ما سرگرم‌کننده باشند، درست همانطور که قرار است با استفاده از رنگ‌ها، فرم‌ها، بافت‌ها یا مواد بکار رفته روی روحیه ما تاثیر بگذارند. اما مهم‌ترین خلاقیت در سطح دیوارها این است که دیوارها چقدر باید روشن باشند؟ و طراحی نورپردازی آنها را باید چگونه در نظر گرفت؟ در ادامه این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

  • رنگ گرم و سرد چیست؟

رنگ‌ها در دسته ای دیگر به سه گروه گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌شوند. رنگ‌های گرم می‌توانند آدرنالین خون شما را افزایش دهند. هیجان را بالا برده و باعث افزایش حرارت بدن شما شوند. فشارخون بالا، افزایش تنفس و بالا رفتن حرارت از تاثیرات این رنگ‌ها به حساب می‌آیند. رنگ‌های تند باعث ایجاد شور و هیجان در محیط می‌گردند. رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در این دسته قرار می‌گیرند.

رنگ‌های سرد نیز باعث ایجاد حس آرامش و البته سرما درون شما می‌شوند. این رنگ‌ها ضربان قلب را کاهش می‌دهند، به تنفس نظم می‌دهند حرارت بدن را کم می‌‌کنند. و محیط را آرام نگه می‌دارند و ضد اشتها هستند. رنگ هایی مانند آبی کمرنگ و سبز در این دسته به حساب می‌آیند.

سفید، خاکستری و مشکی نیز در دسته رنگ‌های خنثی قرار می‌گیرند.

  • روش ترکیب رنگ‌های گرم و سرد

زرد، آبی و قرمز در دسته‌ی رنگ‌های اصلی قرار می‌گیرند و مابقی رنگ‌ها از ترکیب آن‌ها با هم ایجاد می‌شوند. با ترکیب قرمز و زرد، نارنجی که یک رنگ تند است حاصل می‌شود. اینکه نارنجی به وجود آمده پر‌رنگ و یا کمرنگ باشد، به میزان رنگ قرمز به کار رفته در آن دارد.

حال به سراغ اصلی‌ترین رنگ سرد دنیا یعنی آبی برویم. توناژ‌های مختف آبی را با رنگی خنثی مانند سفید ترکیب کنید تا به رنگ‌های آرامش بخش برسید. با توناژ‌های مختلف رنگ‌های اصلی می‌توان رنگ‌های فرعی و ترکیبی زیادی به وجود آورد.

  • قانون 60-30-10 چیست؟

۶۰ ۳۰ ۱۰ یک قانون زیباسازی محیط به کمک رنگ است. این روش بسیار ساده به شما کمک می‌کند تا از ترکیب 3 رنگ به نسبت­‌های ۶۰% از رنگ اصلی ۳۰% از رنگ مکمل و ۱۰% رنگ تزئینی به یک تعادل در محیط برسید. استفاده از این قانون بسیار ساده و البته بسیار کاربردی است.

همه ما در شبکه های مجازی مختلف عکس هایی در مورد دکوراسیون داخلی می بینیم و می پسندیم. اما زمانی که می خواهیم از آن در زندگی خودمان استفاده کنیم، همیشه یک جای کار می لنگد. علت آنست که از قوانین استفاده نمی کنیم. یکی از این قوانین، قانون ۶۰-۳۰-۱۰ است. لازم به ذکر است برای استفاده از این قانون لازم نیست حساب کتاب دقیقی از درصد رنگ ها داشته باشیم. در واقع نیازی به اندازه گیری دقیق نیست. تنها لازم است به صورت چشمی از این قانون استفاده کنیم.

اگر می‌خواهید دکوراسیون آرامش بخشی داشته باشید، می توانید به جای اینکه از رنگ های متنوع استفاده کنید تنها یک رنگ را انتخاب کنید. استفاده از این روش می تواند بهترین انتخاب برای طراحی داخلی فضای شما باشد. در این صورت شما هنوز هم از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ پیروی می‌کنید، اما به جای استفاده از رنگ‌های غیر مرتبط، از طیف‌های مختلف یک رنگ استفاده می‌کنید.

به‌طورمثال ‌در آپارتمان‌هایی که معمولاً خانه‌هایی با زمین کوچک هستند، طراحی داخلی باید به‌گونه‌ای باشد که راحتی ساکنان حفظ شود. رنگ‌های خنثی همیشه می‌توانند رنگ اصلی طراحی در این فضاها باشند. یکی از محبوب‌ترین رنگ‌های خنثی سیاه‌ و سفید تک‌رنگ است. اصولاً می‌توانید برای جادارتر و بزرگ تر نشان دادن یک آپارتمان، رنگ سفید را برای دیوارها انتخاب کنید و برای ایجاد تفاوت خاص در اتاق، رنگ سیاه را انتخاب کنید.

استفاده از رنگ‌های مکمل در طراحی
در قلب تئوری رنگ‌ها این یک طرح محبوب با دو رنگ مکمل است که روی چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار دارند. استفاده از این طرح رنگ می تواند با کنتراست بالا بسیار جذاب باشد. این طرح به طور طبیعی شامل یک رنگ گرم و سرد می‌شود. به‌عنوان‌مثال، رنگ مکمل به زرد بنفش است که ترکیبی از آبی و قرمز است.

ایجاد فضای آرامش بخش با استفاده از رنگ‌های مشابه
در این طرح از سه رنگ مجاور یکدیگر استفاده می شود. استفاده از رنگ‌های مشابه می تواند بسیار آرامش بخش باشد. قرمز، نارنجی و زرد نمونه ای از این رنگ‌ها هستند. در این طرح به‌طورمعمول یک رنگ غالب وجود دارد که بیشتر از دیگر رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ معمولاً یک رنگ اولیه یا ثانویه است. هنگام استفاده از این رنگ‌ها، می‌توان با تغییر مقدار و اشباع رنگ، طرحی سه‌بعدی ایجاد کرد.

طرح رنگی سه گانه با هارمونی بسیار زیبا
این یک طرح با سه رنگ است که با فواصل مساوی در اطراف چرخ رنگ قرار دارند. یک طرح رنگ سه گانه می‌تواند شامل سبز، بنفش و نارنجی باشد. در این طرح باید به اشباع رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید دقت کنید. در این طرح از انتخاب یک رنگ اصلی و دو رنگ فرعی استفاده می‌شود. هارمونی این طرح مخصوصاَ درصورت استفاده از رنگ‌های کم‌رنگ، بسیار زیبا و چشم نواز است. رنگ‌های سبز، آبی و آبی فیروزه‌ای رنگ‌های مشابه هستند.

کنتراست بسیار قوی با طرح تقسیم-مکمل
این طرح رنگ نیز شامل سه رنگ است. در ابتدا یک رنگ و سپس رنگ های مکمل دو طرف آن انتخاب می‌شوند. این طرح رنگی دارای کنتراست بصری بسیار قوی است، اما تضاد در آن از ترکیب رنگ‌های مکمل کمتر است. به‌طور مثال سبز رنگ اصلی و رنگ قرمز، مکمل این رنگ است. رنگ‌های سبز و قرمز، رنگ‌های اصلی هستند که یکی از رنگ‌ها گرم و دیگری سرد است. در طبیعت نیز قرارگیری گل سرخ در میان‌برگ‌های سبز باعث زیبایی خیره‌کننده‌ای می‌شود.

استفاده از طرح رنگی تترادیک (Tetradic)
این طرحی است که در آن از دو مجموعه رنگ‌های مکمل استفاده می‌شود. داشتن چهار رنگ برای طراحی می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. این روش می‌تواند یک طرح رنگی کامل و غنی ایجاد کند. استفاده از یک رنگ اصلی با سه رنگ فرعی یکی از راه‌های ایجاد هماهنگی در طرح رنگ تترادیک است. روش دیگر برای ایجاد یک طرح تترادیک دلپذیر استفاده از چهار رنگ سرد است.

چند پالت رنگی برای ایده گرفتن :

پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت برای ساختمان
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت برای ساختمان
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت برای ساختمان
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت برای ساختمان
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت برای ساختمان
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت برای ساختمان
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت برای ساختمان
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت
پالت رنگی الهام گرفته شده از طبیعت برای ساختمان

برخی از پروژه های ما

amirrambod وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *