رنگ نانو چیست؟ و انواع آن..

عبارت “رنگ نانو ساختمان” تا حد خوبی این محصول را معرفی می‌کند: رنگی که با تکنولوژی نانو ساخته شده است. اگر خیلی کوتاه بخواهیم بگوییم، نانو فناوری‌ای است که با ذرات بسیار کوچک سروکار دارد. خود نانو هم در اصل مقیاسی کوچکتر از میکرومتر برای اندازه‌گیری است.

رنگ نانو با همین تکنولوژی و با رزین اکریلیک ساخته می‌شود. رنگ نانو برای دیوار یا رنگ نانو نمای ساختمان از نظر ظاهری تفاوتی با رنگ‌های معمولی ندارد، و بدون حلال می‌توان از آن استفاده کرد.

ویژگی اصلی رنگ نانو ساختمانی عایق کردن سطوح در برابر سرما و گرما و مقاوم کردن آنها در برابر جذب آلودگی‌هاست. البته این رنگ ویژگی‌های خاص دیگری هم دارد که باعث کاربرد بالای آن در اجرای متدهای خاص نقاشی ساختمان مدرن می‌شود.

رنگ کردن دیوار با غلطک، قلمو و اسپری با انواع رنگ نانو به راحتی انجام می‌شود. حتی اگر به جای رنگ نانو برای دیوار دنبال گزینه مجلل‌تری با همان مزایا و ویژگی‌های خاص باشید، می‌توانید از کاغذ دیواری نانو برای تغییر دکوراسیون‌تان استفاده کنید.

 

  • انواع رنگ نانو

رنگ ضد آب و عایق رطوبتی
رنگ ضد خوردگی
رنگ عایق حرارتی
رنگ ضد خراش
رنگ ضد باکتری
رنگ خود ترمیم شونده
رنگ ضد انعکاس و بازتاب
 

 

  • در ادامه به برخی از انواع رنگ های نانو مختصر میپردازیم..

رنگ ضد آب و عایق رطوبتی

ضد آب

این نوع رنگ نانو برروی تمام مصالح ساختمان مانند: آجر، سیمان و چوب کاربرد دارد. این نوع مصالح دارای حفره‌های ریزودرشتی هستند که باعث جذب گردوغبار و کثیفی و ایجاد لک بعد از تماس با آب می‌شود. رنگ نانو آب‌گریز دارای ذرات بسیار ریزی است که تمام حفره‌ها را پرکرده و به راحتی با آب تمیز می‌شود.

عایق رطوبتی

این نوع رنگ نانو یکی از پرمصرف‌ترین انواع آن محسوب می‌شود. امکان ایجاد ساختاری ضد آب بر روی نمای ساختمان بدون تغییر رنگ و حتی رنگ‌های متنوع با رنگ نانو عایق رطوبتی میسر می‌‍شود. رنگ نانو عایق رطوبتی برای رنگ‌آمیزی فضای بیرونی ساختمان، رنگ‌آمیزی و عایق کردن استخرها، مخازن آب، حمام، سرویس‌های بهداشتی، روف‌گاردن و فضاهایی که در معرض آب و رطوبت قرار دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. مقاومت رنگ نانو باعث می‌شود سطوح رنگ شده در برابر رطوبت مقاومت‌تر شوند.

رنگ نانو عایق حرارتی

رنگ نانو عایق حرارتی اغلب روی سطوح فلزی که در معرض درجه حرارت بالایی قرار دارند، به‌کاربرده می‌شود. رنگ نانو عایق حرارتی دارای رنگ‌های متنوعی است و گزینه مناسبی برای نمای ساختمان به شمار می‌رود. نقاشی نمای ساختمان با رنگ نانو عایق حرارتی در فصل تابستان از نفوذ گرما به داخل ساختمان و در فصل زمستان از خروج گرما و اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

این رنگ نانو هنگام آتش‌سوزی با مقاومت بالایی که نسب به حریق دارد، ذوب فلزات و درنتیجه فروریختن ساختمان را هنگام آتش‌سوزی به تأخیر می‌اندازد. از این رنگ برای ساختمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها، مراکز پتروشیمی، کارخانه‌ها و ساختمان‌هایی که با مواد آتش‌زا سروکار دارند، بیشتر استفاده می‌شود. رنگ نانو ضد حریق هیچ‌گونه گاز سمی نداشته و با ایجاد لایه‌ای مقاوم از انتشار آتش و خسارات ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

رنگ ضد باکتری

رنگ نانو آنتی باکتریال از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. این رنگ نانو در صنایع بهداشتی، درمانی، مکان‌های عمومی و تردد و سطوحی که دائم در تماس هستند، کاربرد دارد. استفاده از رنگ نانو آنتی باکتریال به‌عنوان دیوار پوش کمک می‌کند تا باکتری‌ها کمتر در ساختمان منتشر شوند. علاوه‌بر مکان‌های نام‌برده، این نوع رنگ در آشپزخانه‌های صنعتی، مهدکودک‌ها، مدارس، سالن‌های ورزشی، استخرها، سونا، سالن‌های غذاخوری، انبارهای تجهیزات پزشکی و … مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برخی از پروژه های ما

amirrambod وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *