ویژگی و خصوصیات رنگ نما

ویژگی‌های رنگ نما

رنگ نما پوششی مقاوم برای زیباسازی نمای بیرونی ساختمان مسکونی، اداری، کارخانه‌ها و … است که به دلیل ضد آب و ضد فرسایش بودن طول عمر مصالح را افزایش داده و به زیبایی سازه می‌افزاید.فرمولاسیون رنگ نمای بیرون ساختمان با رنگ داخل ساختمان متفاوت است. فرمولاسیون رنگ دیوار بیرونی ساختمان باید به‌گونه‌ای باشد که متناسب با شرایط جوی منطقه تهیه شود.

معمولاً پوشش‌ها که رنگ را نیز شامل می‌شوند روی سطح‌های سیمانی تازه که هنوز دارای گاز دی اکسید کربن می‌باشند اعمال می‌شوند ناگفته نماند که البته جزء سیمانی آن‌ها خاصیت قلیایی زیادی دارد به همین جهت پراکنه‌های پلیمری که برای این پوشش‌های رنگی مناسب‌اند باید در برابر خاصیت قلیایی و صابونی شدن از مقاومت خوبی برخوردار باشند. نبود مقاومت پیوند در برابر ویژگی‌های مذکور باعث ترک، گچی شدن، یا از دست رفتن چسبندگی و بالاخره کاهش طول عمر رنگ نما می‌شود. ویژگی‌های خوب رنگ نما باعث شده این نوع پوشش خارجی، در رنج وسیع و کامل مناطق با ویژگی‌های آب و هوایی متفاوت گرم و خشک، سرد، معتدل و مرطوب مخصوصاً در شهرهای بزرگ و مناطق صنعتی که دارای انبوه جمعیت و تراکم هستند و میزان آلودگی زیادی دارند کاربرد داشته باشد. اگر بخواهیم از کاربرد رنگ نما صحبت کنیم باید گفت این پوشش، برای محافظت از سطوح چوبی، بتنی و سایر مصالح، مخصوصاً در نمای ساختمان‌ها بکار برده می‌شود که البته جنبه تزئینی نیز دارد. آستری که برای کار پیشنهاد می‌شود عبارت است از: سیلر اپوکسی، بتونه اپوکسی برپایه رزین اکریلیک آب پایه یک جزئی. برای مقاوم‌سازی فیلم رنگ، استفاده ازیک لایه سیلر توصیه شده است. مکانیزم خشک شدن آن: درمورد میزان مصرف حدود ۲۷۰ گرم بر متر مربع برای یک لایه رنگ به ضخامت ۸۰ میکرون، خشک شدن سطحی۳۰ دقیقه و خشک شدن نسبی ۱ ساعت و رنگ‌آمیزی مجدد ۸ساعت جزء روال کار خواهد بود. همچنین جهت درزگیری و یکنواخت سازی سطح، می‌توانید از بتونه اپوکسی استفاده نمایید. 

نکاتی درباره رنگ نما

برای ماندگاری و دوام رنگ اگر سطح سیمان تازه است اجازه دهید طی یک ماه رنگ بخوبی خشک شود. خشک شدن سیمان به طور معمول 29 روز زمانبر است تا تمامی لایه ها و دانه های آن خشک شود.
بعد از آن سعی کنید پرایمر مخصوص را اجرا کنید تا باعث شود رنگ بهتر روی سطح اجرا شود و همانطور که گفته شد رطوبت سیمان موجب از بین رفتن رنگ نما ساختمان نشود.
اگر سطح سیمانی کثیف است می توانید با واتر جت آن را شسته، آسیب دیدگی ها را با مصالح مناسب ترمیم نمایید بعد از خشک شدن سطح و پرایمر رنگ نهایی را پیاده کنید.
استفاده از پرایمر برای سیمانی که تازه انجام شده و سطوح سیمانی که تا کنون رنگ نشده اند الزامی است. با این کار به راحتی دوام رنگ طی چند سال آینده تضمین می شود و آسیبی متوجه آن در شرایط آب و هوایی نابسامان نیز نخواهد شد.

 

چرا از رنگ نما ضد آب استفاده می کنیم؟

همانطور که از نام ان پیداست نمای بیرونی ساختمان همیشه در معرض مستقیم شرایط آب و هوایی قرار دارد و بیشترین آسیب را نسبت به سایر رنگ ها خواهد دید. ازین جهت باکیفیت ترین رنگ نما ساختمان را انتخاب کنید تا نیازی به نقاشی ساختمان در هر سال نداشته باشید. بهتر است رنگ های آب گریز، عایق، ضد گرد و غبار و با دوام را در نمای ساختمان بکار برید تا از مزایای آن در طول سال های متمادی بهره مند شوید.

رنگ های اکریلیک از جمله رنگ های محبوب و همه پسند است که در سراسر کشور با آب و هوای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و کارایی مثبت و شگفتی از خود نشان داده است. همچنین در شمال کشور که ساختمان ها در معرض کج باران ها هستند که عموما در بخش غربی ساختمان این شرایط حکم فرما است قبل از اجرای رنگ از نیوسیل استفاده شود و پس از خشک شدن کامل آن رنگ نما اعمال شود.

برخی از پروژه های ما

amirrambod وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *