رنگ اکریلیک برای نمای ساختمان و کاربرد آن

اولین بار رنگ اکریلیک در سال ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفت، این رنگ با آب و الکل حل می‌شه. آن دسته از رنگ‌های اکریلیک که با آب حلال هستن به میزان آبی که شما به رنگ اضافه می‌کنین می‌تونه سطحی ضخیم و یا نازک رو ایجاد کنه، و پس از خشک شدن شبیه به رنگ‌های روغنی و یا آبرنگ می‌شن. رنگ های اکریلیک به خاطر قابلیت انعطاف پذیری بالا و همچنین زود خشک شدن پس از استفاده امروزه بسیار محبوب هستن

یکی از محبوب‌ترین انواع رنگ مخصوص نمای ساختمان، رنگ اکریلیک است. رنگ اکریلیک انعطاف‌پذیری بالایی دارد در نتیجه تقریبا بر روی هر سطح صافی قابلیت اجرا دارد.

برای استفاده از رنگ اکریلیک حتما باید از قبل سطح نما را صاف و یکدست کرد و همینطور پیشنهاد می‌شود که قبل از اجرای رنگ، از پرایمر استفاده شود.

مزایای رنگ اکریلیک
غیر سمی و بدون بو و حساسیت

وقتی رنگ روی پوست شما بریزه جای هیچ نگرانی نیست چون این نوع رنگ ها هیچ ماده سمی که باعث حساسیت پوست بشن رو در خود ندارن ولی در درجه های رنگ های بالاتر ممکنه دارای مقادیری اکسید کادمیوم باشن.

• مقاوم در برابر رطوبت و آب

• ضد اشعه UV

• سهولت در اجرا و پایداری طولانی

• تنوع طیف رنگ

• قابلیت تمیز شدن راحت به دلیل بافت مات و ابریشمی

• دارای چسبندگی بالا

• بر پایه حلال آب

سطوح قابل اجرا برای رنگ اکریلیک

• نمای آجری

• نمای بتن

• نمای فلز

• سقف کناف شده

• نمای گچی

تفاوت بین رنگ روغن و رنگ اکریلیک

• نسبت به رنگ روغن زودتر خشک میشه.

• رنگ روغن بعد از مدتی ممکنه تولید سرب کنه که برای محیط زیست مضره. اما رنگ اکریلیک سازگار با محیط زیست هستش.

• تنوع رنگی رنگ‌های اکریلیک خیلی بیش‎‌تر از رنگ‌های روغنه.

• رنگ روغن پس از پایان کار دیگه قابل تغییر نیست، اما رنگ اکریلیک با استفاده از مدیوم‌ها قابل تغییر هستن.

طریقه زدن رنگ اکریلیک به دیوار

بهترین رنگ برای استفاده در نقاشی های دیواری اکریلیک است. برای رنگ آمیزی زیر آن، می توانید از رنگ لاتکس (معروف به رنگ داخلی خانگی) استفاده کنید که در این صورت مقداری از هزینه صرفه جویی می کنید، زیرا رنگ لاتکس از اکریلیک های با کیفیت ارزان تر است و پوشش بهتری دارد. برای کارهای دقیق، شما باید از اکریلیک های با کیفیت بالا، مانند اکریلیک های نرم استفاده کنید که انتخاب خوبی برای رنگ آمیزی روی آجر هستند. این مزیت عدم تولید بو در رنگ اکریلیک، آن را به رنگ ایده آل برای استفاده در کل فضای داخلی خانه تبدیل می کند.

برای دیوارهای خارجی شما باید از رنگ سنگ تراشی استفاده کنید. انواع مختلفی از رنگ ها و رنگ های پایان وجود دارد و برای محافظت از دیوارهای شما در برابر آسیب های جوی طراحی شده است. چه رنگ خنثی را انتخاب کنید و چه رنگی جسورانه تر، رنگ سنگ تراشی پوشش مناسبی برای کار است. رنگ تراش اکریلیک که پایه آن آب است، معمولاً بهترین رنگ برای استفاده در دیوارهای خارجی است. این رنگ برای ضد آب کردن دیوارهای شما عالی است، اما به طور همزمان باعث تبخیر رطوبت موجود در داخل دیوار می شود و این از ایجاد نم جلوگیری می کند.

نحوه تهیه دیوار قبل از نقاشی دیواری

قبل از شروع نقاشی، باید دیوار را بررسی کنید و فضای کار خود را آماده کنید.دیوار را تمیز کنید.

ابتدا اطمینان حاصل کنید که دیوار تمیز است و از نظر رطوبت یا مشکلات ساختاری، مانند ترک، در آن وجود ندارد. اگر ترک هایی مشاهده کردید، آن را اساسی تعمیر کنید و توجه داشته باشید که ممکن است یک مسئله ساختاری اساسی وجود داشته باشد که در نهایت می تواند باعث ایجاد ترک در نقاشی دیواری شما شود. دیوار را از نزدیک بررسی کنید تا علائم کپک، خاک، موم، روغن یا گریس را مشاهده کنید. اگر موردی پیدا کردید، آن را کاملاً تمیز کنید و توجه داشته باشید که ممکن است کپک برگردد، مگر اینکه علت اصلی آن اصلاح شود. حتی اگر دیوار تمیز به نظر برسد، بهتر است آن را به هر حال با یک محلول صابون ملایم مانند تری سدیم فسفات بشویید تا اطمینان حاصل شود که کار کاملا تمیز است.

آماده سازی دیوار

بتونه کاری دیوار، یک مرحله مهم در ایجاد نقاشی دیواری است، زیرا پرایمر کمک می کند تا رنگ به راحتی به دیوار بچسبد.

در بعضی موارد می توانید پرایمر را مستقیماً روی رنگی که از قبل روی دیوار وجود دارد بمالید و نقاشی دیواری خوب خواهد شد. این بستگی به این دارد که چه مقدار از سطح را کار کنید و همچنین به چه مدت می خواهید نقاشی دیواری داشته باشید. اگر واقعاً نگران طول عمر نقاشی دیواری هستید، قبل از شروع نقاشی باید اقدامات مقدماتی دیگری را انجام دهید.

برای داشتن بیشترین ماندگاری و بهترین چسبندگی رنگ های اکریلیک به دیوار، رنگ موجود را با سنباده زدن با یک بلوک سنباده از روی دیوار بکشید. برای کاهش میزان گرد و غبار ناشی از سنباده خشک، محلول صابون ملایم را با مخلوط کرد تری سدیم فسفات یا مایع ظرفشویی با یک سطل آب تهیه کنید. بلوک سنباده را در سطل محلول تمیز کننده فرو برده، آب اضافی آن را فشرده و دیوار را کاملاً سنباده بزنید و اجازه دهید دیوار خشک شود.

بعد از خشک شدن کامل دیوار، یک لایه آستر اکریلیک را روی کل دیواره بمالید.

اکنون، شما سه گزینه دارید

می توانید مستقیماً روی دیوار با رنگ اکریلیک نقاشی کنید. این همان کاری است که اکثر مردم در این مرحله می خواهند انجام دهند. اگر آماده نقاشی هستید، به بخش بعدی بروید.

• شما می توانید بافت را به دیوار اضافه کنید (به عنوان مثال، با استفاده از گچ). می تواند یک سطح جالب ایجاد کند، اما از نحوه تأثیر آن بر نقاشی نهایی آگاه باشید.

• اگر ترجیح می دهید روی بوم نقاشی کنید، می توانید با استفاده از چسب یا خمیر کاغذ دیواری، تکه بزرگی از بوم بدون کشش از قبل آماده را به دیوار بچسبانید. با این حال، سعی نکنید یک نقاشی تمام شده را روی بوم کشیده نشده بچسبانید، زیرا چسباندن صحیح آن بسیار دشوار است.

 

amirrambod وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *