مراحل رنگ آمیزی و نقاشی نمای ساختمان چیست؟

به طور کلی، مراحل نقاشی نمای ساختمان را می‌توان در ۵ مرحله خلاصه کرد که در ادامه به توضیح هر بخش می‌پردازیم:

• پاکسازی و ایمن‌سازی بخش‌های مختلف نما

• شست و شوی نما

• ترمیم، ‌ترک‌گیری و مرمت نمای ساختمان

• اجرای پوشش آستر یا پرایمر

• اجرای رنگ آمیزی اصلی نمای ساختمان

 

مرحله اول: پاکسازی و ایمن‌سازی بخش‌های مختلف نما

قبل از شروع کار رنگ آمیزی نما، ابتدا باید نمای ساختمان را از هرگونه زوائد و هر آنچه که جلوی اجرای اصولی و درست نقاشی نمای ساختمان را می‌گیرد، پاکسازی کنیم.

دودکش‌های رها شده در نمای ساختمان، سیم‌کشی‌ غیر اصولی و بلا استفاده روی نمای ساختمان، پیچ و رول‌پلاک، پروژکتورهای خرابِ نورپردازی نمای ساختمان، تابلو و بنر‌های قدیمی جامانده بر روی نمای ساختمان و تمام مواردی از این دست، باید رفع و پاکسازی شوند. پس از انجام این کار، نوبت به مرحله دوم یعنی اجرای نقاشی نمای ساختمان می‌رسد.

تمیزکاری نمای ساختمان قبل از شروع رنگ‌آمیزی نما، سرعت کار رنگ آمیزی نما را بالا می‌برد.

مرحله دوم: شستشوی نمای ساختمان

شستشوی نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اقدامات قبل از اجرای نقاشی نمای ساختمان است. با شستشوی نمای ساختمان، گرد و غبار و دوده‌های چند ساله نمای ساختمان پاکسازی شده و همینطور شوره‌ها و رسوبات شسته می‌شود.

شستشوی نما باید دقیق انجام شود، در غیر این صورت کیفیت رنگ آمیزی نمای ساختمان هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد، رنگ کدر شده و در حالت‌های بدتر ممکن است رنگ به مرور زمان، روی نما پوسته پوسته شده و بریزد.

روش‌های مختلفی برای شستشوی نمای ساختمان وجود دارد که معمولا برای این کار توصیه می‌شود از استادکاران ماهر که با اصول آن و ابزارهای شستشو ساختمان آشنا هستند، کمک گرفته شود.

• شستشو نما و از بین بردن انواع لکه و کثیفی از روی نما باعث می‌شود کار نقاشی نمای ساختمان با کیفیت و یکدست انجام شود.

مرحله سوم: ترمیم، ‌ترک‌گیری و مرمت نمای ساختمان

پس از شستشوی نمای ساختمان، باید کمی به نمای ساختمان فرصت دهیم تا خشک شود، سپس اقدام به ‌ترک‌گیری و‌ ترمیم سطح نمای ‌ساختمان کنیم.

اگر بخش‌هایی از گوشه و کنار تاج ساختمان و یا اطراف پنجره‌ها ریخته و یا نیاز به ترمیم دارد، قبل از اجرای نقاشی نمای ساختمان، آن را ‌ترمیم کنید. معمولا‌ ترک‌ها را با چسب مخصوص ‌ترک‌گیری ترمیم می‌کنند و همینطور برای مرمت نمای ساختمان از متریال مشابه نمای فعلی، استفاده می‌شود.

فراموش نکنید که ترک‌ها و آسیب‌دیدگی‌های سطح نما بسیار مستعد تشدید هستند. یعنی چی؟ یعنی اگر به ترمیم دوباره آن‌ها توجهی نکنید، احتمال اینکه خرابی‌ها بیشتر شود و یا بقیه نواحی نما نیز آسیب ببیند، وجود دارد.

• ترمیم ‌انواع ترک از روی نمای ساختمان، از آسیب‌های احتمالی به ساختمان در آینده جلوگیری می‌کند.

مرحله چهارم: اجرای پوشش آستر یا پرایمر

استفاده از پوشش آستر قبل از رنگ‌آمیزی یکی از ترفندهای عالی برای رنگ‌آمیزی ساختمان است که کمک می‌کند کیفیت و ظاهر رنگ‌آمیزی بهتر شود.

اجرای پوشش آستر، به عنوان یک زمینه برای انجام رنگ آمیزی مناسب و با کیفیت بر روی سطح نما، انجام می‌شود. در واقع آستر اولیه کمک می‌کند تا رنگ آمیزی نمای ساختمان یکدست انجام شود.

آستر یا پرایمر یک مایع سفید رنگ مثل شیر ولی کمی غلیظ‌تر از آن است که معمولا تا ۶ میلیمتر داخل سطح نمای ساختمان نفوذ کرده، باعث از بین رفتن مواد قلیایی درون سطح نما شده، از شوره زدن نمای ساختمان جلوگیری و سطح را برای رنگ آمیزی نما یکدست می‌کند.

البته این نکته را فراموش نکنید که سطح نمای برخی از انواع ساختمان ممکن است به یک دست اجرای پرایمر و یا حتی تا ۳ بار اجرای پوشش آستر یا پرایمر نیاز داشته باشد.

• هنگام خرید رنگ مخصوص نما حتما به توضیحات آن توجه کنید چون برخی از انواع رنگ نمای ساختمان به پرایمر نیازی ندارد و برخی دیگر بر پایه حلال‌های مختلفی است.

مرحله پنجم: اجرای نقاشی و رنگ آمیزی اصلی بر روی نمای ساختمان

پس از اجرای پوشش آستر بر روی سطح نمای ساختمان، نوبت اجرای مرحله اصلی یعنی نقاشی نمای ساختمان است. انواع رنگ نمای بیرونی ساختمان عموماً از نوع «پایه آب» یا «واتربیس» هستند. بدین معنا که حلال این نوع رنگ‌ها آب است و به راحتی به کمک آب می‌توان این نوع رنگ‌ها را رقیق و یا با یکدیگر ‌ترکیب کرد. با این حال رنگ‌های دیگری نیز ممکن است بر روی نمای ساختمان‌ها استفاده شوند که حلال آن‌ها مواد شیمیایی است.

یکی از نکات مهم دیگر هنگام رنگ‌آمیزی نمای ساختمان، استفاده از ابزار مناسب برای رنگ نمای بیرونی است. ابزارهای رنگ‌آمیزی نمای بیرونی بسیار متنوع هستند، علاوه بر این بسته به نوع رنگی که استفاده می‌کنید، ممکن این نوع ابزار فرق داشته باشد. در نتیجه بهتر است هنگام خرید رنگ برای نمای ساختمان حتما درباره ابزار رنگ‌آمیزی نیز از فروشنده کمک بخواهید.

amirrambod وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *